På klinikken udføres neutralisation af dit kæledyr, dvs. kastration af handyr og sterilisation af hundyr. Operationen udføres i fuld narkose, og dyret er under konstant overvågning af en veterinærsygeplejerske. Dit dyr får smertestillende medicin, som virker både under og efter operation.

Kastration af kat.

Begge testikler fjernes kirurgisk gennem 1 eller 2 snit på pungen. Huden bliver ikke syet, så der skal ikke fjernes tråde. Når din kat er blevet kastreret, vil den ændre adfærd og stofskifte. Det ændrede stofskifte betyder, at der er en øget risiko for, at katten danner urinvejssten. Dette kan forebygges ved fodre med kattefoder beregnet til neutraliserede katte. Katte, der er kastreret, har mindre tendens til at slås og urinmarkere.

Kastration af hund

Begge testikler fjernes kirurgisk gennem ét snit foran pungen. Huden sys med sting, som skal fjernes efter 10-14 dage. Hunden må ikke slikke på såret. Den får smertestillende medicin med hjem til efterbehandling. Medicinen bevirker mindre hævelse og irritation i operationssåret, og dermed nedsættes hundens lyst til at slikke såret. Hvis hunden alligevel vil slikke i såret, kan det være nødvendigt at give den en krave på, så det ikke er muligt for den at nå såret. En hund, der er kastreret, vil have mindre trang til at urinmarkere og strejfe. Kastration indvirker også på stofskiftet, så husk at nedsætte fodermængden for at undgå overvægt. Nogle hunde kan have tendens til at ændre pelskvalitet efter neutralisation. Det er altid en god idé inden en kastration at rådføre sig med dyrlægen med hensyn til fordele og ulemper ved operationen.

Sterilisation af hund og kat

Livmoder og æggestokke fjernes kirurgisk gennem et snit på undersiden af bugen. Tæven/hunkatten vil derefter ikke længere komme i løbetid. Huden sys med sting, som skal fjernes 10-14 dage efter operation. Hunden/katten må ikke slikke i såret. Den smertestillende sprøjte under operation nedsætter lysten til at slikke. Vil hunden/katten alligevel gerne slikke, kan det være nødvendigt at give den en krave på, som skal bæres indtil stingene fjernes efter 10 dage.

En steriliseret tæve/hunkat får lavere stofskifte og vil ofte være mindre aktiv end før indgrebet, så husk at sætte fodermængden ned. Nogle hunde kan have tendens til at ændre pelskvalitet efter neutralisation. Det er altid en god idé inden en sterilisation at rådføre sig med dyrlægen med hensyn til fordele og ulemper ved operationen.